Wednesday, 31 October 2012

Man at Sea

Η Ελληνική Κινηματογραφική Λέσχη Λουξεμβούργου θα προβάλει την Τρίτη 13 Νοεμβρίου στις 19.30 και την Τετάρτη 14 Νοεμβρίου στις 21.30 στον κινηματογράφο Utopia, την ταινία MAN AT SEA του Kωνσταντίνου Γιάνναρη (Ελλάδα, 2011, έγχρωμη, 93). Η ταινία θα προβληθεί στα ελληνικά με αγγλικούς υποτίτλους και είναι κατάλληλη για παιδιά από 12 ετών. Ο σκηνοθέτης θα είναι παρών στην προβολή για συζήτηση με το κοινό. Στο τέλος της προβολής καλείστε να πιείτε μαζί μας ένα ποτήρι κρασί.

ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΑΙΝΙΑΣ

Μετά από τον μακροχρόνιο χωρισμό που ακολούθησε τον θάνατο του γιου τους, ο Άλεξ και η Κέιτ συναντιούνται ξανά στο δεξαμενόπλοιο Sea Voyager. Την ίδια μέρα, ο Άλεξ σώζει τριάντα έφηβους μετανάστες που έχουν ναυαγήσει μεσοπέλαγα.

Ο διοικητής της σχεδόν χρεοκοπημένης πλοιοκτήτριας εταιρείας πιέζει τον Άλεξ να λύσει το θέμα άμεσα, αλλά κάθε προσπάθειά του οδηγεί σε αδιέξοδο. Κι ενώ κάποια μέλη του πληρώματος δημιουργούν στοργικούς δεσμούς με τα παιδιά,ανάμεσά τους και η Κέιτ που δίνει μια δεύτερη ευκαιρία στη μητρότητα, οι περισσότεροι θεωρούν ότι οι «επισκέπτες» τους έχουν κάνει κατάχρηση της φιλοξενίας τους. Αδύναμος να χειριστεί την αυξανόμενη ένταση και επηρεασμένος από τον χαμό του γιου του, ο Άλεξ προχωρά σε μια σειρά από λάθος ενέργειες, ώσπου τελικά βρίσκει το θάρρος να ξεπεράσει τον εαυτό του.



Σημείωμα του σκηνοθέτη: Η αέναη κίνηση, ο μεγάλος και ανοιχτός χώρος, ο ξεριζωμός και συγχρόνως η παγίδευση, ο περιορισμός και η κλειστοφοβία, αποτελούν βασικά μοτίβα της ταινίας. Αντικρουόμενες καταστάσεις που αντικατοπτρίζονται στην ίδια την αρχιτεκτονική του περιβάλλοντα χώρου. Το πλοίο είναι ένας από τους κεντρικούς πρωταγωνιστές της ταινίας. Ένα τεράστιο σύγχρονο δεξαμενόπλοιο γιγαντιαίων διαστάσεων που εκτείνεται προς κάθε σημείο του ορίζοντα.Ένα τεράστιο, ανοιχτό τοπίο που περικλείει μέσα του σκοτεινές γωνίες και κρυψώνες. Ωστόσο, η απεραντοσύνη του δεξαμενόπλοιου φαντάζει σαν μικρή, ασφυκτική φυλακή μπροστά στην ακόμα πιο αχανή ανοιχτή θάλασσα. Το μέγεθος του σκηνικού χώρου και οι επιβλητικές του διαστάσεις θα σμικρύνουν τους μεμονωμένους χαρακτήρες, τις ζωές και τις προσδοκίες τους.

Σενάριο, σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Γιάνναρης

Ηθοποιοί: Aντώνης Καρυστινός (πλοίαρχος), Θεοδώρα Τζήμου (σύζυγος πλοιάρχου), Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης (Α'Αξιωματικός), Θανάσης Ταταύλαλης (Υπαξιωματικός), Κωνσταντίνος Σειραδάκης (Α'Μηχανικός), Στάθης Παπαδόπουλος (Θερμαστής), Νίκος Τσουράκης(Σαμίρ). Στους δευτερεύοντες ρόλους συμμετέχουν οι μη ηθοποιοί: Reza Ahmadin (Λοστρόμος), Muhamadi Muhamadula (Χουάν), Rahim Rahimi (Καμάλ), Chalil Ali Zada (Ραφίκ), Ismail Rahmadi (Ιμπραήμ).
--

Le Ciné-club hellénique vous invite à ses séances du mardi du mardi 13 novembre à 19h30 et du mercredi 14 novembre à 21h30 au cinéma Utopia avec le film MAN AT SEA (Grèce, 2011, couleur, 93 min) de Constantinos Giannaris en présence du réalisateur. Le film est en version originale grecque avec sous-titres en anglais. Enfants admis à partir de 12 ans. Après le film vous etes invités a boire un verre avec nous.

Résumé

Un capitaine de navire Grec recueille des enfants Farsis, réfugiés, errants en mer sur un petit bateau. Ce geste généreux, réalisé contre l'avis de ses patrons et de son équipage, ne sera pas sans conséquences sur la vie quotidienne à bord du navire. D'autant qu'à terre, personne ne semble vouloir de ces immigrés…
Après la longue séparation qui avait suivi la mort de leur fils, Alex et Kate se rencontrent à nouveau pour la première fois à bord du pétrolier dont Alex est le capitaine. Le même jour, Alex sauve du naufrage trente jeunes Africains dont le bateau dérivait dans la Méditerranée. A bord du « Sea Voyager », il fait route vers le cap de Bonne Espérance avant de se diriger vers les états du Golfe. La société d’armement ne peut se permettre aucun retard, c’est pourquoi les fugitifs doivent être remis à une organisation d’aide humanitaire dans le port de Lagos. Mais au Nigeria, Kate découvre que l’intermédiaire leur joue un mauvais tour : lorsqu’il enlève les jeunes gens, l’un d’eux est abattu en essayant de les libérer. Peu après, une dispute éclate à bord...

Le film de Constantine Giannaris est une œuvre traitant de l'immigration. Il relate en effet l'histoire de réfugiés iraniens, irakiens et afghans recueillis sur un navire, pour le plus grand malheur du capitaine. Car la présence de ces jeunes gens à bord va semer le trouble, créer des conflits avec l'équipage, ceci d'autant plus que personne, à terre, ne semble vouloir d'eux.

« Man at sea » est un film qui parle d'immigration, de responsabilité et d'éthique.

Acteurs principaux: Antonis Karystinos, Theodora Tzimou, Konstantinos Avarikiotis, Konstantinos Seiradakis, Stathis Papadopoulos, Thanasis Tatavlalis

Constantinos Giannaris est né le 3-12-1959. Il étudie l’histoire dans diverses universités d’Angleterre. A partir du milieu des années 80, il travaille comme réalisateur de films documentaires, d’émissions télévisées et de longs métrages de fiction à budget réduit avant d’être découvert sur le plan international en 1991 grâce à NORTH OF VORTEX, un drame amoureux tourné au Mexique. Il est l'invité du Panorama de la Berlinale pour la première fois en 1989 et en dernier avec MAN AT SEA (2011).
--
On Tuesday 13 November at 19:30 and on Wednesday 14 November at 21:30 in cinema Utopia we will screen the film MAN AT SEA (Greece, 2011, colour, 93 min) by Constantinos Giannaris in the presence of the film director. The film is in the Greek original version with Εnglish subtitles. After the film you are invited to a drink.

Film Summary

"A tale of the transnational now in which characters rarely speak in their native tongues and everybody’s an alien in one way or another. An ocean tanker picks up a boatload of refugees in the Mediterranean, much to the displeasure of the crew’s employers, only to find itself unable to locate a country willing to take them in. Alex (Antonis Karistinos), the ship’s captain, meets with hostility wherever he calls, and meanwhile his crew are becoming increasingly discontented. In this visually gorgeous film, with its bold color, striking spatial geometry, and almost tangible light, everything looks sculpted, stylized and theatrical. Director Constantine Giannaris transforms the ship into a massive, multi-tiered stage: a setting fit for a tragedy.” —Olaf Möller, Film Comment, May/June 2011

Claustrophobic, pessimistic, deeply human and sometimes even grandiose, it’s a film about loss, the need for companionship, the fear of coexistence and the open wounds of a life that keeps hitting rock bottom, weighed down by guilt and insurmountable fate.

Although on the same wavelength with his previous oeuvre, “Man at Sea” is definitely a step forward. Just like “One Day in August”, a “barbarian invasion” serves as the necessary excuse to kick-start the action, digging up the past and redefining the meaning of compassion, absolution and forgiveness. The ship is just a miniature version of society, ripping its own heart out in a tortuous cycle, unable to escape its own limitations.

Every time the captain changes his mind about evacuating his illegal “load”, he’s greeted with rage, closing in on him as he slowly goes from landlord to trespasser. His descent into hell (beautifully rendered in the ship’s hold, right before the end) is nothing but the cathartic journey of a man who needs to cut himself off from reality in order to survive. Trespassing on his own life - which for all intents and purposes was over the minute his son drowned- he’s incapable of dealing with the guilt. His only hope is to embrace his own shipwreck, hoping that someday someone will throw him a lifeline when the time is ripe.

Giannaris takes advantage of the imposing geography of the tanker, the labyrinthine corridors, the spatial hierarchy and its otherworldly melancholy. The underbelly serves as a war zone between two enemy camps that refuse to give up, although exhausted by their own private battles. A commanding Antonis Karistinos coupled with a fragile Theodora Tzimou are in the center of it all, surrounded by a nightmarish band of outsiders whose numerous encounters are choreographed down to their final face-off.

Cast: Antonis Karystinos, Theodora Tzimou, Konstantinos Avarikiotis, Konstantinos Seiradakis, Stathis Papadopoulos, Thanasis Tatavlalis

Constantine Giannaris studied Finance, History and Philosophy at the Universities of Kiel and Birmingham. His cinema career started in England where he completed independent short films of short budget. His first Greek film, Mia Thesi Ston Helio (1995) was awarded with the Best Greek Film Award at the Short Film Festival of Drama in Greece. Also in 1995 another film was released, "3 Steps To Heaven", and in 1998 the "From the Edge of Town" film which was awarded the second Best Award Film by the Greek Ministry of Culture. In 2001 Giannaris filmed "Dekapedavgustos" (On the 15th of August) and in 2004 his "Omiros" (Homer). His films have been shown in many international film festivals and talked about in various fora. His first long film "3 Steps To Heaven" was financed and set in London. Today he lives and works in Athens, Greece.
Post a Comment